Polonnaruwa & Sigiriya - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Joyce & Leonie - WaarBenJij.nu Polonnaruwa & Sigiriya - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Joyce & Leonie - WaarBenJij.nu

Polonnaruwa & Sigiriya

Door: Joyce & Leonie

Blijf op de hoogte en volg Joyce & Leonie

08 Oktober 2018 | Sri Lanka, Polonnaruwa

Alle observaties zitten er inmiddels op, we lopen op schema en dat is voor Sri Lankaanse begrippen een hele kunst. Het was een strijd, dat zeker. Na een week lang observeren weten we nog steeds niet of het onwil is of dat de basiskennis zo laag is dat men hier gewoon niet weet wat CP is. CP staat voor cerebrale parese, een hersenaandoening die bij kinderen voor de geboorte of in het eerste levensjaar ontstaat. De informatie waar we mee bezig zijn wordt het liefste meteen overgenomen, het lijkt er een beetje op alsof ze soms faalangstig zijn. De interviews met de ouders die Joyce moet afnemen zijn nog een hele klus, de therapietrouw is zo laag dat ouders en kinderen vaak niet op komen dagen. Inmiddels zijn we druk bezig met alle verkregen data analyseren zodat we deze week kunnen starten met het lesprogramma voor de therapeuten.

Na al dat harde werken waren we heel hard toe aan ons welverdiende weekend, en zijn we er op uit getrokken.
Vrijdag zijn we met onze huisgenoten vroeg in de ochtend met de tuktuk en de local bus richting Polonnaruwa vertrokken. Een hele uitdaging met een overstap in Kandy, waar vandaan we verder in de bus zaten als een blik sardientjes. De bergen verdwenen langzaam en met de kilometer werd er meer landschap zichtbaar met prachtige meren en zelfs olifanten! Na 5 uur met onze benen in de nek en een heerlijk Sri Lankaans achtergrondmuziekje waren we dan eindelijk aangekomen in Polonnaruwa! We waren allemaal best moe van de reis, dus we hebben niet zo heel veel meer gedaan de rest van de dag.
De volgende ochtend hebben we heerlijk ontbeten in het guesthouse van Shamila; verse watermelon juice en Sri Lankaanse hoppers (zonder rijst, yeah!). Deze goede bodem konden we ook wel goed gebruiken, want we gingen vandaag het oude centrum van Polonnaruwa verkennen op de fiets. Lees daarbij dat het minstens 33 graden was met een luchtvochtigheid van een Turks stoombad. We hebben de ruïnes van de oude stad, het paleis en tempels bezocht.

Aan het einde van de dag weer die sardientjes-bus in opweg naar Sigiriya, gauw in bed want om 5 uur moesten we klaar staan. In het donker hebben we Little Lion rock beklommen. Gelukkig in goede conditie want vast niet iedereen komt boven, zo nu en dan leek de volgende stap naar de volgende rots haast onmogelijk. Boven aangekomen kwam de zon prachtig op, hadden we een geweldig uitzicht op de Lion Rock en de jungle om ons heen. Gek eigenlijk, dat de weekenden gewoon een klein beetje voelen als vakantie!

Inmiddels alweer begonnen aan onze derde werkweek!

• 08 Oktober 2018 - 19:16

Joost:

Leuk te lezen dat ‘t zo voorspoedig verloopt allemaal! ‘t Lijkt me ook een hele uitdaging om
    de kennis die jullie hebben daar op zo’n manier aan te bieden dat ze er daar ook daadwerkelijk mee aan de slag gaan.. Aan jullie inzet zal ‘t in ieder geval niet liggen : )

• 09 Oktober 2018 - 09:29

Josien:

Heerlijk daar lijkt me, hard werken en avonturen beleven .
    Er is een verhaal dat God nog wat aarde over had en dat her en der heeft uitgestrooid over India ( en Sri Lanka) , vandaar op de foto met uitzicht her en der in het landschap zo maar een bergje.
    Wens jullie vooral veel genieten toe, van alles! Josien

• 09 Oktober 2018 - 16:07

Alexandra :

Leuk om jullie reisverslagen te lezen! Het lijkt me een heel bijzondere ervaring om als fysiotherapeut aan de slag te gaan in en land waar alles anders is en er veel gevraagd wordt van je eigen aanpassingsvermogen. Veel succes met het behalen van jullie doelen met de lokale fysiotherapeuten, de ouders en de kinderen en geniet lekker van alle mooie weekenden en avonturen die er nog aan komen!

• 13 Oktober 2018 - 05:21

Wieke:

Hi Leo, lees net je blog pas. Wat een werk... Stoer dat jullie alle data al verzameld hebben. Lesprogramma in elkaar zetten en afstemmen wordt de volgende uitdaging :) Succes!
    Groetjes Wieke

• 03 December 2018 - 10:27

Els Aalbers:

Hallo Leonie,

Eindelijk alle blogs gelezen.
    Mooie verhalen!! En het gevoel een belangrijk verschil te kunnen maken voor de kinderen en hun behandelaren lijkt me geweldig. Wel heel motiverend werken, nu maar ook voor de toekomst. Ik vraag me wel af of de ouders worden betrokken bij de behandeling of leren over jullie activiteiten. En een tweede punt is mijn vraag of studenten fysiotherapie ook in Nederland stage kunnen lopen. En heeft men de beschikking over internet en zetten jullie via bijvoorbeeld skype na afloop van jullie werk in Sri Lanka een vervolg in van jullie werkzaamheden? Veel plezier en resultaat gewenst! Groetjes,
    Els Aalbers