The Wedding & the Medical - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Joyce & Leonie - WaarBenJij.nu The Wedding & the Medical - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Joyce & Leonie - WaarBenJij.nu

The Wedding & the Medical

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Joyce & Leonie

15 Oktober 2018 | Sri Lanka, Digana

Vandaag even een kijkje in The Medical, daar waar wij elke dag aan het werk zijn. We nemen je vooral mee terug in de tijd, laten we zeggen zo'n 20 a 30 jaar terug. Alle dossiers worden hier nog bijgehouden op papier, vier grote lades met daarin alle kinderen die komen op het revalidatiecentrum. Na elke behandeling schrijven we daar ook ons behandeljournaal in, met de hand. Er zijn twee behandelkamers, een klein loopcentrum en een enorme voorraadkamer met allerlei hulpmiddelen uit Nederland.
Ze lopen hier bijna allemaal op slippers, iets wat uiteraard niet echt bijdraagt aan het verbeteren van het looppatroon. Een goede stevige schoen is toch echt wel van waarde. En dus stonden we daar dan vorige week. Tussen de oude schoenen uit Nederland, opzoek naar een paar schoenen in de juiste maat voor ons patiëntje. Confronterend ook wel, als je bedenkt dat in Nederland alles persoonlijk wordt aangemeten.
Naast fysiotherapie krijgen de kinderen ook logopedie, psychomotorische therapie en is er een sensory room.
Een paar ventilatoren aan het dak proberen het nog enigszins koel te houden, maar na 5 minuten werken staat het zweet je alweer op de rug.

Afgelopen weekend waren we uitgenodigd voor 'the big wedding' op Home of Hope. Zaterdag trouwde Dineshwari, een jonge vrouw die al vanaf kinds af aan in het kindertehuis woont. Een lange dienst waar we uiteraard geen woord van verstonden maar bijzonder om mee te mogen maken hoe een trouwerij aan de andere kant van de wereld verloopt. Veel muziek gevolgd door een echte Sri Lankaanse lunch. Een nee, wij Westerlingen kregen er echt geen bestek bij. Er werd afgesloten op de dansvloer en dat was samen met de kinderen van het tehuis echt een feestje.

Komende week gaan we weer lekker aan de slag. Zelf kinderen behandelen, samen behandelen met de lokale fysiotherapeuten en niet te vergeten onze wekelijkse lessen. Voor morgen staat er een interactieve les rondom CP op de planning. Nu hopen dat deze in de Sri Lankaanse planning ook daadwerkelijk kan plaats vinden. Geduld is ons hoofdwoord :)

Foto's van kinderen mogen we helaas niet plaatsen, jammer want ze zijn gek op selfies hier. Maar vraag ons ze gerust via de app, veel van jullie hebben ze ongetwijfeld al gezien!

• 15 Oktober 2018 - 11:44

Wim:

Vanuit een nog veel verdere "andere kant van de wereld", geniet ik mee met jullie avonturen. Wat een geweldige ervaring levert deze stage voor jullie op. Blijf genieten en ervaren en veel succes.
    Groetjes, Margreet en Wim.

• 25 Oktober 2018 - 15:27

Joyce & Leonie :

Wie zien elke keer uit naar jouw leuke reacties 'Chris van Salsa'.
    Zo leuk, dus we zien samen uit naar jouw volgende reactie op onze eerstvolgende blog :)

Groet,
    Joyce & Leonie